Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy o dowodach osobistych, a w szczególności:
- prowadzenie rejestru mieszkańców,
- przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych obywateli polskich oraz obywateli państw Unii Europejskiej,
- przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych cudzoziemców,
- wydawanie zaświadczeń meldunkowych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących zameldowania na pobyt stały lub czasowy oraz wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego,
- wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących spraw meldunkowych,
- udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców,
- wprowadzanie zmian w systemie informatycznym rejestru mieszkańców wynikających z nazewnictwa miejscowości, ulic i numeracji nieruchomości,
- sporządzanie wykazów dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu,
- prowadzenie spraw z zakresu zgromadzeń, zbiórek publicznych i imprez masowych, w tym przygotowywanie decyzji dotyczących organizowania imprez,
- prowadzenie spraw z zakresu repatriacji,
- sporządzanie sprawozdawczości w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych,
- prowadzenie rejestru wyborców,
- sporządzanie wydruków spisów na potrzeby wyborów i referendów,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu rejestru wyborców,
- przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego, ich weryfikacja pod kątem kompletności dokumentacji i zgodności danych w Rejestrze Dowodów Osobistych i Rejestrze PESEL oraz ich rejestracja i realizacja,
- wydawanie dowodów osobistych wnioskodawcom,
- unieważnianie dowodów osobistych w Rejestrze Dowodów Osobistych,
- przyjmowanie zawiadomień, rejestracja i wydawanie zaświadczeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego,
- realizacja wniosków o udostępnienie danych w zakresie dowodów osobistych.
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy realizowanie spraw z zakresu ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, a w szczególności:
- dokonywanie rejestracji stanu cywilnego w rejestrze stanu cywilnego w formie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów,
- przenoszenie aktów stanu cywilnego zgromadzonych w księgach stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego,
- dokonywanie rejestracji danych oraz usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL,
- występowanie z urzędu o nadanie oraz zmianę numeru PESEL,
- przechowywanie i archiwizowanie ksiąg stanu cywilnego i aktów zbiorowych oraz przekazywanie ich do Archiwum Państwowego po zakończeniu okresu ich przechowywania w Urzędzie Stanu Cywilnego,
- przyjmowanie oświadczeń o:
- wstąpieniu w związek małżeński,
- braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
- powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- uznaniu ojcostwa,
- nadaniu dziecku nazwiska,
- zmianie imienia dziecka.
- prowadzenie rejestru uznań ojcostwa,
- wydawanie zaświadczeń o:
- braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, o którym mowa w art. 4¹ Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
- możności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą,
- stanie cywilnym,
- zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- wydawanie zaświadczeń o nie posiadaniu księgi stanu cywilnego,
- wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu oczekiwania na ślub,
- wydawanie z rejestru stanu cywilnego odpisów zupełnych i odpisów skróconych aktów stanu cywilnego,
- transkrypcje zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,
- odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,
- sprostowanie oraz uzupełnianie aktów stanu cywilnego,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie zmiany imion i nazwisk,
- przygotowywanie wniosków o przyznanie Medali Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie,
- organizowanie uroczystych jubileuszy wręczenia Medali Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie oraz z okazji 100-lecia urodzin,
- wykonywanie sprawozdawczości statystycznej z zakresu działania USC,
- przyjmowanie do protokołu ostatniej woli spadkodawcy,
- wydawanie decyzji o odmowie dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
- załatwianie korespondencji krajowej i konsularnej.
Informacje o dokumencie:
- Informację wprowawdził(a) do BIP:
- Data udostępnienia w BIP: 2020-02-03 09:00:19
- Informacja zaktualizowana przez:
- Data ostatniej aktualizacji: 2020-02-03 09:01:02
- Liczba odsłon: 179
- Historia dokumentu: